A. Descrierea abordării Montessori

Educația Montessori este adesea descrisă ca „educație pentru viață”. Este o abordare individualizată, practică a învățării, care permite copiilor să exploreze și să progreseze în propriul ritm, prin experiență directă și prin procesul de investigație și descoperire.


Copilului i se oferă prezentări (lecții) cu materiale de învățare concrete, auto-corective, care sunt ordonate și afișate pe rafturi de la cele simple la complexe, într-un mediu atent pregătit conceput pentru stadiul lor particular de dezvoltare. Acest proces este facilitat de un ghid Montessori special instruit.

Atingerea păcii mondiale a fost întotdeauna un factor motivant în activitatea doctorului Montessori cu copiii. Un motiv pentru această motivație s-a datorat perioadei istorice în care a trăit. În timpul vieții sale, Maria Montessori a cunoscut multe conflicte și nemulțumiri nu numai în țara sa natală, Italia, ci în întreaga lume.

 

Maria Montessori nu a experimentat pacea direct, în timpul vieții sale; cu toate acestea, a văzut importanța faptului că lumea se unea în armonie. De asemenea, și-a dat seama că singura modalitate de a realiza o lume pașnică este prin intermediul copiilor. Astfel, ea și-a pus toate speranțele în copil.

B. Baza istorică

C. Principiile fundamentale ale filozofiei Montessori

*așa cum sunt descrise de Lillard, A. S., Știința din spatele geniului

Montessori a scris pe larg despre legătura strânsă dintre mână și minte, acțiune și gândire. O multitudine de cercetări în psihologie susțin astăzi această idee.

Educația Montessori este impregnată de mișcare ce este aliniată la cunoaștere:


– literele sunt învățate prin urmărirea literelor de șmirghel în timp ce se pronunță sunetele, mai degrabă decât prin simpla recunoaștere vizuală;


– conceptele matematice sunt întotdeauna introduse cu materiale care arată clar modul în care funcționează operațiile matematice;


-geografia se învață făcând singuri hărți.

1. Mișcarea și cunoașterea sunt strâns aliniate

2. Alegerea și controlul ajută învățarea și bunăstarea

Educația Montessori este unică printre programele educaționale prin gradul de alegere și control pe care le oferă copiilor.

 

Copiii nu sunt liberi să se comporte greșit sau să evite părți din programa, dar în fiecare zi ajung dimineața și aleg ce să lucreze, cu cine să lucrezr și cât timp să lucreze.

 

Cercetarea psihologică confirmă puternic înțelegerea lui Montessori conform căreia simțul alegerii este benefic. Printre alte beneficii, alegerea sporește creativitatea, bunăstarea, viteza și capacitatea de rezolvare a problemelor.

Cercetările au arătat că interesul copiilor are un impact semnificativ asupra calității învățării.

 

Educația montesoriană începe cu interesul copilului și este structurată astfel încât să permită indivizilor să-și urmărească interesele personale.

 

Dr. Montessori a conceput materiale și lecții specifice pentru a provoca interes pentru copil.

3. Interesul îmbunătățește învățarea

4. Recompensele intrinseci inspiră interes și învățare susținută

Montessori a spus: „Premiul și pedeapsa sunt stimulente pentru eforturi nenaturale sau forțate. Sistemul de premii poate îndepărta o persoană în afara [adevăratei sale] vocații”.

 

Acest lucru are un sprijin clar în literatură: atunci când cineva se așteaptă să fie recompensat pentru ceva ce îi place deja să facă, după ce a primit recompensa, acesta își pierde interesul pentru activitate. Oamenii aleg, de asemenea, sarcini mai ușoare atunci când se așteaptă să fie evaluați sau recompensați.

 

Educația Montessori păstrează recompensele intrinseci și monitorizează performanța cu materiale pentru autocorectie, corecția colegilor și observarea ghidului Montessori.

Nu există note sau teste.

Psihologia dezvoltării arată că cei mici nu sunt deosebit de sociali și adesea se angajează în jocuri paralele.

 

Cu toate acestea, până la școala elementară, copiii devin foarte sociali. Înainte de vârsta de șase ani, copiii tind să lucreze singuri; după vârsta de șase ani, lucrează aproape întotdeauna în colaborare.

 

Conform cercetărilor, copiii nu numai că învață bine în condiții de colaborare, dar învață să se înțeleagă mai bine cu colegii în situații de învățare, rezultând un climat social pozitiv în clasă.

 

Educația Montessori valorifică îndrumarea de la egal la egal, ceea ce îl avantajează pe îndrumător la fel de mult ca pe cel care este îndrumat.

5. Învățarea alături de colegi este eficientă

6. Contextele semnificative ajută învățarea

Cunoștințele sunt cel mai bine accesate atunci când se înțelege sensul și aplicarea acestora. Materialele practice Montessori arată copiilor clar la ce se aplică învățarea lor și de ce funcționează diferite proceduri.

 

Conceptele matematice, studiul literaturii, științele etc. sunt toate prezentate în contextul lor istoric. O mulțime de cercetări sugerează că educația Montessori este bine aliniată cu modul în care oamenii învață și se dezvoltă în mod natural.

 

O educație montesoriană bine implementată are un impact pozitiv și profund asupra dezvoltării intelectuale, sociale și personale a copiilor. Câțiva dintre cei mai notabili antreprenori de astăzi acordă credit educației lor Montessori.

 

Studiile publicate indică faptul că elevii Montessori, în general, au performanțe mai bune decât colegii lor atât din punct de vedere social cât și academic.