Montessori @ Home – Începuturi

România și întreaga lume traversează o perioadă destul de delicată. Pe zi ce trece apar noi cazuri de COVID-19 și pe zi ce trece populația devine mai conștientă de datoria morală și civică pe care fiecare din noi o are vis-a-vis de această situație, alegând să stea acasă.

 

Și noi, Grădinița Avanti Montessori, alături de toate instituțiile educaționale din România, am decis să închidem porțile. Atunci mama unui băiat înscris la noi îmi spunea: ”Sunt conștientă că acum, deoarece nu mai vine aici, va trebui să vin eu cu noi activități pentru el….să devin inventivă.”

 

Dar cum educația Montessori nu este neapărat o educație ce are loc doar într-o instituție, ci poate fi aplicată și acasă, ca un stil de viață, voi începe o serie de articole prin care să ofer tuturor părinților, bunicilor, rudelor interesate diferite activități bazate pe principii Montessori autentice și pe care le puteți face acasă.

 

Montessori înseamnă creativitate. Montessori înseamnă libertate de manifestare într-un mediu sigur, plăcut și familiar

 

Aș începe cu trei abordări ce își au originea în abordarea Montessori și pot fi aplicate în orice activitate vei desfășura:

 

  1. Încetinește ritmul: planificați mai puțin și explorați mai mult; această explorare alături de copilul dumneavoastră să fie într-un ritm lent pentru a da voie mișcărilor, conversației și cooperării să își ”facă apariția”

 

  1. Respectă copilul: vorbește, ascultă și tratează copilul ca și cum în fața ta este un adult; atenție doar la limbaj – acesta trebuie să fie unul adecvat vârstei pentru a putea avea un receptor 🙂

 

  1. Oferă experiențe de învățare: pentru început oferă experiențe concrete astfel încât copilul să facă descoperiri, să caute singur răspunsuri (la prieteni, într-o carte etc.). Apoi funcție de ce ”răspunsuri” primești din partea copilului, creează alte activități fie împreună cu el, fie venind în întâmpinarea acelor răspunsuri.

 

Pentru a completa armonios ”tabloul” privind atitudinea adultului vis-a-vis de copil, îți recomand să citești acest articol. Vei descoperi trei atitudini și trei reguli de bază ce se pot dovedi de ajutor la nevoie.

 

Astăzi voi începe cu 3 idei de activități, urmând ca zilele următoare să revin cu alte idei. În cazul în care ai observat anumite ”interese” ale copilului într-o anumită direcție și dorești idei din care să te inspiri, te rog să lași un comentariu la acest articol și voi reveni.

 

  1. Asocierea: aceasta activitate este una din preferatele mele. Pe cât de banală poate fi, pe atât de benefică este în dezvoltarea creativității.

 

În cazul în care al tău copil nu este obișnuit cu această experiență de asociere, poți începe prin a-i oferi carduri simple cu rugămintea să le potrivească (asta în cazul în care nu trece el direct la acțiune înainte ca tu să apuci să spui ceva 🙂 )

 

Copiii mei erau fani fructe, așa că mi-a fost foarte simplu să le introduc acest concept cu ajutorul cardurilor cu fructe. Aici si aici poți găsi câteva din cardurile pe care eu le-am printat, decupat si folosit. La finalul activității le-am mulțumit că au asociat imaginile. Astfel am introdus conceptul într-un mod natural.

 

Cu timpul, am introdus imagini mai greu de asociat, provocându-i de această dată să le asocieze 🙂 (aici găsești câteva imagini folosite de mine)

 

Această activitate m-a ajutat să am parte de multe descoperiri fundamentate pe argumente solide de genul:

 

”C: Câinele locuiește în coteț

M: Aham. De ce crezi asta?

C: În coteț sunt paie. Afară este frig iar cățelul trebuie să stea la cald.” 🙂

 

Bineînțeles că la final a rămas cu găina și cușca și mi-a spus:

 

”Bine, hai să punem cățelul în cușcă și găina în coteț că trebuie să facă ouă” 🙂

 

 

  1. Roata alegerilor: această activitate am inventat-o într-o zi ploioasă. În timp ce ne uitam pe geam cum turna cu găleata afară i-am zis băiatului meu:

 

”M: Când mă plictisesc aleg să…

C: Cânt

M: Da. Sau să fac un puzzle

C: Da. Sau să joc șah etc.”

 

Apoi, am ales una din activitățile propuse și am trecut ”la treabă”.

 

După ceva timp, am creat această roată pe care o folosim la nevoie. Luăm o sticlă goală ori un creion și îl învârtim cu încredere. Activitatea pe care aceasta/acesta o indică o facem. Bineînțeles că am grijă ca aceste activități să le schimb periodic și să fie pe interesul copilului.

 

  1. Săculețul fermecat: ultima activitate pe ziua de astăzi este una ce l-a ținut pe fiul meu la masă câteva minute bune.

 

Într-un săculeț din textil am introdus 7-10 obiecte mici. Am avut grijă ca aceste obiecte să fie de forme diferite, cu texturi diferite și cel mai important, să fie obiecte familiare (din casă sau mediu pe care el să le fi văzut sau să fi avut contact înainte). De asemenea am evitat obiectele care îl puteau răni – de genul agrafe ascuțite sau ascuțitoare.

 

Am închis ochii și am introdus mâinile în săculeț. Am ales un obiect între degete și am început să-l pipăi verbalizând tot ce descopăr: ”este pufos, este rotund…ah, știu: este o biluță de bumbac”. Am deschis ochii și am scos obiectul din săculeț pentru a vedea dacă ceea ce am spus este și în realitate. Apoi l-am lăsat pe el să descopere fiecare obiect.

 

Se poate ca la început curiozitatea să fie mai mare decât jocul în sine și să fie tentat să scoată repede obiectele. Important să perseverați și mereu când intrați în joc, să modelați jocul așa cum ați dori ca el să îl facă. Dacă presărați și puțin mister și voie bună, succesul este garantat 🙂

 

Îți mulțumesc cu profundă recunoștință pentru timpul acordat citirii acestui articol. Dacă ți-a plăcut și crezi că ți-a fost util, te invit să te abonezi dând click pe clopoțelul roșu. Astfel vei fi tot timpul la curent cu activitatea noastră: articole, evenimente, ateliere.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *