„Primul scop al mediului pregătit este, în măsura în care este posibil, de a face copilul să crească independent de adult”.
(Montessori, M. The Secret of Childhood)
Limbaj dezvoltat
Matematica
Stiinta
Sport
Ideea Mariei Montessori despre mediul pregătit a fost următoarea: cu tot ceea ce copilul intră în contact facilitează și maximizează învățarea și explorarea independentă. Acest mediu calm, sigur și bine ordonat oferă multă mișcare și activitate. Copiii sunt liberi să aleagă și să lucreze la activități în ritmul lor. Aici, ei experimentează o combinație de libertate și autodisciplină, fiind mereu ghidați de mediu. Pe lângă mesele mici, scaunele și rafturile la nivelul lor, mediul conține: materialele necesare desfășurării exercițiilor de viață practică; materialele senzoriale; materialele pentru achiziționarea de cultură-citire, scriere, matematică și subiecte culturale.
În general, există șase principii în mediul pregătit: Libertate; Structură și Ordine; Frumusețe; Naturalețe și Realitate; Mediu social; Mediu intelectual.
Educaţia Montessori caută să ofere copiilor medii amenajate în funcţie de fiecare etapă de dezvoltare. Acest lucru le permite să răspundă chemării interioare a ‘stărilor senzitive’ specifice şi le oferă libertatea să acţioneze în concordanţă cu tendinţele lor umane înnăscute.
Astfel, dacă educația este văzută ca o metodă de a împlini potențialul optim al copilului pentru fiecare fațetă a personalităţii sale în devenire, acest ‘mediu pregătit’ oferă o fundație sigură şi permanentă pentru educație.
Mediul pregătit are la bază o logică și consecvență (să existe anumite rutine bine stabilite) și este unul cald și primitor.
Este esențial să existe arii diferite dar cu un scop bine definit: zona de dormit, locul de luat masa, zona pentru joacă și activități diferite, zona pentru îngrijire personală, etc.
Mediul pregătit este diferit pentru fiecare plan de dezvoltare dar ghidat de aceleași principii.
Mediul pregătit şi rolul adultului în clasă deosebește pedagogia Montessori de celelalte abordări educaționale.
Scopul principal al “Mediului Pregătit” este să stimuleze cât de mult posibil independența Copilului. Astfel, Mediul este un loc în care Copiii sunt din ce în ce mai activi, iar educatorul din ce în ce mai pasiv.
Este un loc în care Copilul își conduce din ce în ce mai mult propria-i viață și, făcând acest lucru, devine conștient de propriile-i puteri. Cât este în starea de dependență față de adult, Copilul nu-și poate dezvolta întregul potențial.
Din mediul pregătit fac parte și materialele Montessori. Trăind liber în Mediul Pregătit, Copilul intră într-o comunicare vitală cu acesta și ajunge să se atașeze de el. Adultul-Pedagog face parte și el din mediul pregătit, rolul său fiind de a asista Copilul să-și atingă potențialul prin propriul efort.
Activitatea independentă constituie aproximativ 80% din lucrul într-o clasă Montessori în timp ce activităţile conduse de Adult reprezintă 20%.
Natura logică, secvenţială a mediului oferă structuri ordonate care conduc către descoperire:
– sunt descoperite teoreme, nu prezentate;
– regulile de ortografie sunt deduse prin recunoaşterea şabloanelor şi nu doar memorate.
– fiecare aspect al curriculum-ului implică invenţie creativă şi analiză atentă.
Ţinând cont de rezultatele de învăţare ale fiecărui nivel Montessori, trebuie subliniat faptul că la fel de important este că
ceea ce ştiu este şi motivul şi modul în care Copiii ajung la ceea ştiu.
Cele mai cunoscute exemple de Mediu Pregătit în stil Montessori sunt cele pregătite pentru copiii de 3-6 ani. La această vârstă de formare copilul îşi consolidează formarea eu-lui ca individ începută la naştere. Mediul este pregătit ca un pod /o punte între casă şi lumea largă. Maria Montessori a denumit acest loc “Casa dei Bambini “ – “Casa copiilor”.