Sesiuni de observare
Drumul către educare
Maria Montessori scrie în cartea sa ”To Educate The Human Potential”:
”Primul pas în a deveni un educator Montessori este acela de a revărsa omnipotență și de a ajunge un observator plin de bucurie. Dacă educatoarea chiar poate să se introducă cu adevărat în bucuria de a vedea lucrurile cum se nasc și cresc sub ochii ei și să se învăluie în îmbrăcămintea umilinței, multe delicii îi sunt rezervate și refuzate celor care își asumă infailibilitatea și autoritate în fața clasei”.
Maria Montessori oferă câteva principii de urmat de către adulți atunci când vine vorba de observare:
Mai întâi suntem siguri că i-am captat atenția, după care începem să îi arătăm efectiv prin mișcări lente și clar evidențiate cum trebuie să procedeze.
Tot prin observare ne putem da seama care este momentul optim pentru a hrăni interesul Copilului. Dacă reușim acest lucru, Copilul va dori să repete de multe ori acea activitate fără să arate semne de oboseală sau plictiseală. La sfârșit se va simți bucuros, fericit și împlinit.
Când vorbim de observarea copiilor mai mici – a sta pur și simplu și a vedea, ne confruntăm cu două tipuri de sentimente:
Observarea înseamnă practică continuă. Observarea înseamnă răbdare, detașare și implicare. Observarea se poate practica atât în intimitatea locuinței dumneavoastră, cât și în unul din mediile Montessori atent pregătite.