Perioadele senzitive
Învățare fără efort
Aceste perioade sunt limitate ca timp și dispar când și-au îndeplinit scopul. Au rolul de a atrage atenția Copilului la ariile specifice ce necesită dezvoltare în acea perioadă. În cadrul fiecărui plan, Copilul sau Adolescentul are aceste ”ferestre de oportunitate” pentru a dobândi o anumită trăsătură umană sau a absorbi o anumită trăsătură de caracter. Aceste perioade senzitive nu sunt perioade de învățare; ele sunt perioade de dezvoltare a viitorului Adult.
În timpul acestor perioade senzitive deprinderea unor anumite capacități se face fără efort. Aceasta nu înseamnă că un Copil nu va mai dobândi niciodată acea capacitate dacă nu a avut loc în perioada senzitivă, ci învățarea va fi mai puțin ușoară și va necesita efort și dorință din partea Copilului.
Perioadele senzitive ajută la dezvoltarea unor capacități specifice ale creierului precum limbajul, mișcarea și coordonarea, abilitățile sociale, conștiința culturală, etc. ce vor conduce către libertate și independență.
Procesul ce are loc în timpul unei astfel de perioade este unul asemănător cu linia melodică a unui cântec: mai întâi apare – începutul melodiei; după care există o perioadă de vârf – crescendo, urmând ca apoi interesul să se risipească încetul cu încetul – diminuendo până când dispare complet.
Unii copii trăiesc atât de intens și repetă de atât de multe ori o activitate, încât în momentul în care senzitivitatea dispare, nici nu vor să mai vadă sau să lucreze cu acea activitate vreodată.
Spre exemplu, în primul plan de dezvoltare (0-6 ani) există o senzitivitate care ghidează Copilul spre achiziţia limbajului ce se manifestă fie prin atragerea privirii bebelușului catre mișcările gurii, fie către ascultarea vocii umană – rolul este de a construi; în al doilea plan (6-12 ani) există perioade senzitive care ghidează Copilul către dezvoltarea unei ‘busole’ morale – rolul este diferit de cel din primul plan.
Mai târziu, în jurul vârstei de 6 ani, creierul începe să organizeze informația și să elimine căile neuronale care nu sunt importante pentru adaptarea și integrarea copilului în timpul, locul și societatea din care face parte.
Mediul pregătit din școlile Montessori este conceput astfel încât să întâmpine cu materialele adecvate aceste perioade speciale, de concentrare intensă din viața copiilor.