Astăzi voi vorbi despre una dintre cele mai interesante arii curriculare – Matematica.
Ultimul meu modul de curs a fost în întregime dedicat acestei arii. Recunosc că, deși rafturile de materiale senzoriale m-au atras și parcă mă îndemnau să lucrez cu ele, cele de pe matematică mă fascinau și îmi doream să le examineze mai îndeaproape, să lucrez cu ele, să le înțeleg. Spre sfârșitul modulului, stând în fața rafturilor din aria de matematică și având o privire de ansamblu, adesea mă surprindeam oftând și exprimându-mi regretul că nu au învățat matematica ”așa” 🙂
Matematică este una din ariile curricurale specifice la care Maria Montessori, pornind de la observațiile sale, a elaborat materiale și tehnici care să îl ajute pe copil să își atingă potențialul maxim. În total există 5 arii curriculare:
Viața practică Dezvoltarea limbajului
Dezvoltare senzorială Științe și activități culturale
Matematică
Copiii sunt pregătiti în mod indirect pentru matematică încă de la lucrul cu materialele de Viață Practică – învață să gândească ordonat prin lucrul repetat, într-o manieră clară și logică. Ordinea logică a operațiilor din Viață Practică își găsește continuarea și în Senzorial, unde materialele deja au o structură matematică.
Maria Montessori consideră matematica un proces mental natural care începe de la un nivel concret şi progresează către un nivel abstract. Fiecare exerciţiu se creează în jurul unor experienţe specifice care constituie baza pentru dezvoltarea în viitor a gândirii matematice abstracte (care la copii se manifestă după vârsta de 6 ani).
Matematica este o invenţie a inteligenţei umane, însă mintea matematică, ce este atât de necesară vieţii, trebuie ajutată să se dezvolte şi să funcţioneze, spre deosebire de limbaj, care se dezvoltă de la sine.
Toţi copiii manifestă o tendinţă înnăscută către ordine, exactitate, explorare şi abstractizare, însă nu tuturor le place aritmetica, geometria sau algebra.
Pentru a ajuta copilul să îşi pregătească mintea pentru studiul matematicii şi pentru a-l ajuta să fie creativ şi confortabil cu ideile matematice, e nevoie să-i oferim acestuia oportunităţi ce îl ajută să scoată la suprafaţă şi să-şi dezvolte aceste abilități naturale de a investiga, calcula și măsura.
Maria Montessori a pus la îndemâna copiilor materiale ce le oferă posibilitatea de a se întâlni cu conceptele matematice în forma lor naturală – forma concretă – forma fizică, solidă şi uşor de manipulat; ceva material şi nu abstract.
Copilul are dorinţa de a învăţa, de a asimila, iar noi adulții avem responsabilitatea să îi oferim oportunități sub formă de obiecte sau materiale pe care să le poată ordona, mişca, compara. Copiii se implică activ în aceste concepte abstracte dar materializate, şi astfel absorb impresii la nivel psihic.
„Acest proces de abstractizare se produce în interiorul copilului, fără ca cineva să poată interveni asupra lui, oricât de mult și-ar dori asta. Abstractizarea este o iluminare interioară, în cazul în care lumina nu răzbește din interior, atunci ea nu mai vine deloc. Tot ceea ce putem face este să ajutăm copilul, punându-i la dispoziție materiale concrete spre a înțelege noțiuni abstracte. El va exersa cu ele în ritm propriu, iar apoi mintea lui va înțelege noțiuni superioare.”
Maria Montessori
În urma acestor concluzii a conceput un sistem secvențial și logic de învățare a matematicii, care să îl ajute pe copil să interiorizeze treptat noțiunile necesare.
Toate materialele se bazează pe sistemul zecimal și fiecare dintre ele izolează doar un anumit principiu, pentru a-i da copilului posiblitatea de a le învăța etapă cu etapă. În plus, pentru fiecare concept sunt gândite mai multe variante de materiale, reprezentând abordări diferite, adultul având rolul de a-l ghida pe copil spre cel care i se potrivește și îl poate ajuta să stăpânească pe deplin noțiunea propusă.
Dacă ți-a plăcut articolul meu și vrei să afli și alte idei despre cum să devii un Părinte Conștient, te invit să te abonezi la articolele de pe blog cu ajutorul notificărilor (dând clic pe clopoțelul roșu). Menționez că acest lucru este valabil doar dacă te conectezi de pe laptop sau tabletă.