Viața practică – iubirea făcută vizibilă prin muncă

Astăzi este o zi specială – Ziua Femeii și a Mamelor de pretutindeni.

Cu această ocazie doresc să le urez tuturor mămicilor care citesc acest articol, dar și celor care încă nu au aflat de noi 🙂 o zi minunată, plină de bucurii și să nu uitați niciodată că sunteți cele mai minunate mame pentru copiii voștri. Sunteți eroine în ochii lor, chiar dacă uneori credeți altceva.

În articolul de astăzi m-am gândit să vă povestesc câteva modalități prin care timpul petrecut alături de copiii mei a devenit unul atât plăcut, cât și de calitate. Când spun acest lucru, mă refer, în primul rând, la activitățile de viață practică pe care le facem acasă. Acele activități care par banale, dar cu toate acestea au o valoare imensă în dezvoltarea copilului.

Activitățile de viață practică oferă foarte multe mesaje indirecte copilului, dar cele pe care eu consider că sunt primordiale și deosebit de valoroase sunt:

-în primul rând, ele vor avea darul de a-i spori încrederea în sine. Faptul că e capabil să pună masa, să spele vasele, să curețe un morcov, să prepare sucul de portocale, să-și toarne singur apă în pahar, să se îmbrace singur, alegându-și hainele care îi plac, toate acestea îl fac să simtă minunat: “eu pot!”, “eu reușesc!”, “sunt în stare să mă descurc și singur!”

-apoi, la fel de important, este vorba de colaborarea pe care el/ea o are împreună cu familia sa, ajutorul lui este valorizat de ceilalți, munca lui este importantă, având menirea de a schimba lucrurile în jurul său. În felul acesta,

copilul se simte valoros ca membru al familiei sale,

ceea ce inevitabil îi va spori stima de sine.

Am inclus aici o listă cu activitați pe care eu le fac sau le ofer copiilor mei acasă :

-Lustruirea oglinzii
-Ștergerea prafului
-Măturatul sau datul cu aspiratorul
-Datul cu mopul
-Sortarea și punerea rufelor
în mașina de spălat
-Punerea rufelor la uscat
-Împăturirea hainelor
-Spălarea fructelor și a legumelor
-Punerea mesei
-Pregătirea unui suc de portocale
-Pregătirea unei gustări
-Tăierea bananei

Și lista poate continua. Doar că, toate aceste activități au ceva în comun – câteva aspecte care au făcut diferența dintre o activitate plăcută versus una plină de impedimente și ”Nu”- uri:

  • să am totul pregătit dinainte – tot ce ne trebuia să fie la îndemână, astfel încât copilul să nu-și piardă răbdarea și interesul în timp ce eu căutam prin casă diversele lucruri necesare.

“Stai, dragul meu, nu desface încă banana, așteaptă să-ți aduc un bol în care să o pui. Uite-l aici! Acum oare ce ne mai trebuie să continuăm? A, da, un burete, un șervet … Mă duc să aduc buretele din chiuvetă, șervetul din sertar…”

Dacă copilul are deja banana și la îndemână, până eu reveneam cu restul de produse, 100% garantat că banana era desfăcută, coaja pe jos și o parte din banană pe masă

  • uneltele să aibă dimensiunea potrivită pentru a putea fi mânuite de mâinile copiilor
  • îl invit personal: 

“Am ceva interesant să-ți arăt!” 

sau preferata mea: 

“Am nevoie de ajutorul tău!”

Uneori nu e nevoie de nicio invitație, ei dorind să participe deoarece li se pare foarte interesant ceea ce fac

  • întotdeauna îi spun exact ce urmează să fac

“Acum mă ajuți să așezăm masa pentru a lua cina”

Îi ofer cât mai mult limbaj specific acestei activități, încercând să îi arăt fiecare lucru pe care îl verbalizez: “farfurie, tacâm, servețel, protecție masă”

  • îi arăt cum să procedeze, făcând mișcările un pic mai încet decât de obicei și asigurându-mă că este atent și că le poate vedea nestingherit

Doar că e nevoie să aveți grijă să nu procedați ca și cum el nu ar fi capabil. Pentru că atunci va simți asta și vă va spune cu zâmbetul pe buze:”un pic mai repede, te rog, că mă plictisesc 🙂 ” sau ”de ce faci așa încet, te simți bine

iar cireașa de pe tort, cum îmi place mie să râd câteodată 🙂 :

  •  stau deoparte și observ ceea ce fac, mă abțin să tot comentez, să-i laud sau să-i corectez

Maria Montessori, în cărțile și în prelegerile sale, ne îndeamnă să nu întrerupem un copil concentrat chiar dacă nu înțelegem ce face sau dacă considerăm că e lipsit de sens sau de logică.

Atât timp cât nu reprezintă un pericol sau nu este un comportament antisocial, îl lăsăm în pace chiar dacă pentru noi e lipsit de sens și vedem ca o pierdere de timp să torni boabe de mazăre dintr-un bol într-altul preț de mai bine 10 minute.

Activitățile de viață practică oferă copilului un scop precis, real, tangibil dar și oportunitatea de a repeta mișcările.

Tocmai această repetiție îl va aduce în stadiul de concentrare.

Vă aștept cu drag la evenimentul din data de 28 Martie 2019 de la Club Benefica, unde alături de Aura Cadiș dorim să vă aducem în atenție mai multe aspecte legat de felul cum vă puteți organiza timpul și spațiul acasă în așa fel încât să fie benefic atât pentru noi, cât și pentru copii.

Dacă ți-a plăcut articolul meu și vrei să afli și alte idei despre cum să devii un Părinte Conștient, te invit să te abonezi la articolele de pe blog cu ajutorul notificărilor (dând clic pe clopoțelul roșu).

Sursă poze: montessoriservices.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *