Materiale Montessori
Drumul către Independență, Concentrare și Coordonare
Primele materiale pe care le întâlneşte copilul în Casa Copiilor Montessori sunt activităţile vieţii practice, activităţi de zi cu zi, cu care copilul este familiarizat de acasă. Copilul este ajutat să câştige independenţă, să-şi dezvolte capacitatea de a se concentra şi de a-şi coordona mişcările. Celelalte arii ale curiculei pentru copiii de la această vârstă sunt senzorială, matematica şi limbajul dar și activități ce ajută la o aprofundare mai bună tot ceea ce este legat de cultură, artă și știință specifică dar și în general.
Materialele senzoriale
răspund modului în care copilul învaţă la această vârstă, prin simţuri, mai degrabă decât prin intelect. Acestea sunt materiale care rafinează fiecare simţ, la fiecare activitate accentuând o anumită calitate, cum ar fi culoarea, mărimea, intensitatea volumului, gustul sau greutatea.
Turnul roz, unul din cele mai cunoscute materiale din practica Montessori, este alcătuit din zece cuburi roz de diverse mărimi. Copilul de 3 ani construieşte un turn cu cel mai mare cub la bază şi cu cel mai mic în vârf. Acest material accentuează conceptul de mărime. Cuburile sunt toate de aceeaşi culoare şi material, singura diferenţă fiind mărimea şi greutatea.
Alte materiale evidenţiază diferite alte concepte: tablete colorate pentru culoare, materiale geometrice pentru formă, şi aşa mai departe. Pe măsură ce copilul continuă explorarea, materialele inter-relaţionează şi se dezvoltă unul din celălalt. Ulterior, în primii ani de şcoală descoperă noi aspecte ale diverselor materiale.
Matematica
În studiul volumului, Copilul se poate întoarce la turnul roz şi să descopere că dimensiunea cuburilor variază treptat de la un centimetru cub la un decimetru cub.
La vârsta pre-şcolară, când Copilul este bombardat de informaţii senzoriale, aceste materiale ajută Copilul să-și ordoneze lumea, să-i găsească un sens şi să-şi sporească percepţia asupra ei precum și admirația. Abilitatea de a număra sau calcula, de a scrie sau citi, sunt rezultate secundare pe care copilul le obţine în timpul sau în mediul pregătit, şi nu obiectivul.
Lucrând cu diferitele materiale senzoriale, Copilul şi-a rafinat diferenţierea mărimilor până la a dori să afle cu cât este mai mare un obiect faţă de celălalt. Materialele de matematică decurg firesc de aici. Când un Copil ajunge la acest punct, el are nevoie să-i fie prezentat conceptul de numere, pentru a-i susţine interesul.
Limbajul
Acelaşi lucru se aplică şi în cazul limbajului. Subtila pregătire oferită Copilului în acest mediu – o dietă bogată de cântece, poveşti şi poezii, sau controlul asupra mişcării mâinii prin lustruirea încălţămintei – permit copiilor de 4-5 ani să înceapă să scrie sau să citească fără efort. Educaţia Montessori folosește de peste 100 de ani un sistem eficient de fonetică sintetică. În centrul acestui sistem este un set de ‘’litere din șmirghel’, plăci individuale cu simbolul principal pentru fiecare din cele 31 de litere, folosind 26 de caractere din alfabetul latin la care se adaugă o serie de 5 caractere suplimentare formate prin aplicarea de semne diacritice. Se mai adaugă, de asemenea și plăcile pentru sunetele obținute din două sau trei litere (ex. ‘ghe’ sau ‘ci’). Copiii de 3 ani văd şi simt aceste simboluri şi pronunţă sunetul corespondent, absorbind combinaţia de sunete şi simboluri prin trei simţuri diferite în mod simultan.
În final, limbajul şi extensiile senzoriale îi aduc Copilului lumea sa cu animalele, plantele şi oamenii din ea. Precum orice lucru oferit Copilului la această vârstă, materialele sunt bazate pe senzaţii şi sunt introduse într-o ordine anume: mai întâi lumea, apoi plantele şi animalele din ea; primele animale, apoi mamiferele, păsările, amfibiile, reptilele şi peştii; în primul rând, concretul – planta reală – apoi imaginile mai abstracte sau descrierile lor.
Cultură, Artă și Știință
Copilului îi sunt prezentate și introduse în mediu diferite opere, informații ce îl ajută să se poziționeze cât mai bine în spațiul și timpul actual. Aceste elemente trebuie să fie preponderent legate de cultura și tradițiile propriei tări, dar se pot introduce și opere de artă sau descoperiri științifice ce au impactat omenirea și au avut loc sau au existat în diferite locuri de pe Mapamond.
Materiale care sprijină independența
Materialele în sine invită la activitate. Există aranjamente viu colorate de forme geometrice, puzzle-uri, mărgele colorate, şi diverse tije şi cuburi specializate.
Toate materialele dintr-un mediu Montessori sunt proiectate pentru a spori la maximum independenţa copilului. Toate, inclusiv mop-ul sau peria, sunt de dimensiuni potrivite copilului; activităţile sunt prezentate într-o manieră ordonată pe rafturi uşor accesibile; iar materialele sunt proiectate astfel încât copilului să-i fie uşor să identifice şi să corecteze treptat orice eroare. Acest ultim punct elimină necesitatea corectării de către educator – fapt ce a devenit un pilon în educaţia tradiţională. În loc să existe o forţă externă care să judece, copilul se bazează pe judecata impersonală a simţurilor sale.
Orientarea prin material poate fi:
-mecanică (piesele se potrivesc împreună numai într-un anumit fel),
-poate fi vizuală (verificarea din privire a grupelor de obiecte sortate prin atingere),
-sau ar putea fi o foaie cu răspunsuri.
Oricum, depinzând de propria sa auto-apreciere, Copilul dezvoltă un ‘sentiment prietenos’ vizavi de eroare, așezându-l pe calea auto-perfecţionării.