Libertate și Limite
Drumul către Independență
Dezvoltarea liberă și naturală a copilului este una din ideile de bază ce sunt integrate în pedagogia Montessori. Ideea centrală a acestui sistem pedagogic este exprimată în sloganul:
”Ajută-mă să mă descurc singur(ă).”
În viziunea Mariei Montessori, libertatea este esențială pentru ființa umană. Misiunea omului este de a crea și de a transforma. Acest lucru nu poate fi realizat decât printr-o activitate permanentă, activitate pe care Maria Montessori a numit-o muncă.
Condițiile ca această muncă să fie împlinitoare sunt: să aibă un scop bine definit și să fie făcută cu plăcere pentru a aduce satisfacții. Din păcate, în zilele noastre, conceptul de muncă a dobândit numai conotații negative.
Prima fază în câștigarea libertății o reprezintă independența. O independență bazată pe alegerea liberă, într-un mediu pregătit unde Copilul își poate dezvolta propria voință.
În mediile Montessori timpul stă în loc. Aici copiii au tot timpul din lume și libertatea de a alege
activitatea cu care doresc să lucreze
locul de desfășurare
momentul și durata de desfășurare
dar și forma socială
Libertatea de a alege activitatea (materialul de lucru): copilul alege singur materialul de lucru, în funcție de ceea ce îl interesează sau atrage. Atunci când un copil lucrează și se concentrează asupra unei activități, rolul educatorului este de a se asigura că ”protejează” această concentrare – Copilul nu este deranjat, întrerupt sau corectat. Copilul nu este niciodată forțat să desfașoare o anumită activitate deoarece această liberă alegere reprezintă un indiciu important asupra planului de dezvoltare și a fazei senzitive în care tocmai se găsește.
Libertatea de a alege locul de desfășurare: în funcție de caracteristicile materialului de lucru, copilul poate alege să lucreze la una din mesele de lucru sau pe un covoraș așezat pe podea.
Libertatea de a alege momentul și durata activității: copiii aleg atunci când doresc să ia o pauză, când să ia o gustare, dar și cât de des vor repeta o activitate.
Libertatea de a alege forma socială: copilul alege dacă lucrează singur, cu un prieten sau într-un grup de prieteni.
Este important de subliniat că alegerea liberă presupune niște limite clare și ferme. Libertatea autentică a copiilor are loc întotdeauna în structuri foarte bine definite.
Mulți cred că a da libertate copiilor înseamnă a-i lasa să facă orice doresc. În pedagogia Montessori copilului i se acordă maximum de libertate, în funcție de stadiul său de dezvoltare, dar având un mediu sigur, pregătit și limitat ca dimensiune – un spațiu prea mare poate duce la suprasolicitare și oboseală.