Mediul pregătit

Drumul către Independență arrow down

Educaţia Montessori caută să ofere copiilor medii ideale amenajate în funcţie de fiecare etapă de dezvoltare; acest lucru le permite să răspundă chemării interioare a ‘stărilor senzitive’ specifice şi le oferă libertatea să acţioneze în concordanţă cu tendinţele lor umane înnăscute.

 

Astfel, dacă educaţia este văzută ca o metodă de a împlini potenţialul optim al copilului pentru fiecare faţetă a personalităţii sale în devenire, acest ‘mediu pregătit’ oferă o fundaţie sigură şi permanentă pentru educaţie.

Mediul pregătit este ne voie să fie unul logic și consecvent (să existe anumite rutine bine stabilite) dar și unul cald și primitor.

În cadrul locuinței personale este nevoie să existe arii diferite dar cu un scop bine definit: zona de dormit, locul de luat masa, zona pentru joacă și activități diferite, zona pentru îngrijire personală etc.

 

Mediul pregătit este diferit pentru fiecare plan de dezvoltare dar ghidat de aceleaşi principii. Mediul pregătit şi rolul profesorului în clasă deosebeşte Montessori de celelalte abordări educaţionale.

Scopul principal al “Mediului Pregătit” este să stimuleze cât de mult posibil independența Copilului. Astfel, Mediul este un loc în care Copiii sunt din ce în ce mai activi, iar educatorul din ce în ce mai pasiv.

Este un loc în care Copilul își conduce din ce în ce mai mult propria-i viață și, făcând acest lucru, devine conștient de propriile-i puteri. Cât este în starea de dependență față de adult, el – Copilul, nu-și poate dezvolta întregul potențial.

Din mediul pregătit fac parte  și materialele Montessori. Trăind liber în mediul Pregatit, Copilul intră într-o comunicare vitală cu acesta și ajunge să se atașeze de el. Acest fapt nu exclude nicidecum dragostea pentru părinți, ci, cu timpul, numai dependența de aceștia.

Adultul-Pedagog face parte și el din mediul pregătit, rolul său fiind de a asista Copilul să-și atingă potențialul prin propriul efort.

De exemplu, activitatea independentă constituie aproximativ 80% din lucrul într-o clasă Montessori în timp ce activităţile conduse de profesor reprezintă restul de 20%. În general, un raport inversat al procentelor este valabil pentru educaţia tradiţională. Mediile speciale permit copiilor să îndeplinească diverse sarcini care le permit să ia în considerare relaţiile.

Natura logică, secvenţială a mediului oferă structuri ordonate care conduc către descoperire:

sunt descoperite teoreme, nu prezentate;

– regulile de ortografie sunt deduse prin recunoaşterea şabloanelor şi nu doar memorate.

-Fiecare aspect al curriculum-ului implică invenţie creativă şi analiză atentă.

 

Ţinând cont de rezultatele de învăţare ale fiecărui nivel Montessori, trebuie subliniat faptul că la fel de important ca ceea ce ştiu este şi motivul şi modul în care studenţii ajung la ceea ştiu.

Cele mai cunoscute exemple de mediu pregătit în stil Montessori sunt cele pregătite pentru copiii de 3-6 ani. La această vârstă de formare copilul îşi consolidează formarea eu-lui ca individ începută la naştere. Mediul este pregătit ca un pod între casă şi lumea mai largă. Maria Montessori a denumit acest loc “Casa dei Bambini “ – “Casa copiilor”.